I b.stem skal skoleklassen ha rollen som ungdomsråd i en fiktiv kommune som heter Snasen. Kommunen har store utfordringer fordi det ikke finnes gode fritidstilbud for ungdom, og kriminalitets- og voldsstatistikkene har steget drastisk den siste tiden. Spillet starter med en nyhetssending som rapporterer at to ungdomsgjenger har vært i konflikt, med det resultat at en ungdom er blitt alvorlig skadet. Ordføreren blir intervjuet og lover bedring, i form av enten et nytt kulturhus eller en ny idrettshall. Hun ber ungdomsrådet om å gi en anbefaling til ett av disse to forslagene.
Klassen (ungdomsrådet) blir delt inn i fem grupper med minst to elever per gruppe. De får hvert sitt fagområde (økonomi, integrering, rus, vold og kriminalitet) og får oppgavebeskrivelser og bakgrunnsinformasjon på sine egne PC-er. Lærer går rundt i gruppene og hjelper elevene i gang med diskusjoner ved å stille spørsmål rettet mot fagområdet og bakgrunnsinformasjonen de har fått. Instruksjoner til lærer vil bli vist på lærer-PC. Spillet avsluttes med en avstemning i ungdomsrådet på om de skal anbefale kulturhus eller idrettshall og en nyhetssending med ordførerens respons på anbefalingen.
Lærer skal lede spillet, være ordstyrer og ha rollen som ”sekretæren” til ungdomsrådet. Lærer leder spillet fra egen PC ved å trykke spillet videre steg for steg. På elevenes PC-er kommer gruppeoppgaver og annen informasjon opp. Læreren får underveis informasjon og instruksjoner tilpasset spill-leder og sekretærrollen og får stikkord på hva hun/han skal si.
Krav: